Banca din România care a forțat o schimbare majoră la Facebook

de: Răzvan Băltărețu
11 01. 2021

Facebook are, de vreo doi ani, planuri mari în piața financiară. A vorbit despre noul produs, iar din 2020 a trebuit să renunțe la nume. Și asta în urma unei acțiuni în care au fost implicați avocați și consilieri în proprietate intelectuală din România.

În decembrie, Facebook a schimbat denumirea monedei sale digitale Libra în Diem. Acum aflăm și ce s-a întâmplat de s-a ajuns la așa ceva. Pe scurt, Libra Association, consorțiul creat de Facebook pentru a susține moneda Libra, și-a schimbat denumirea în Diem Association. Totodată, moneda va fi de acum cunoscută drept Diem. Nu în ultimul rând, portofelul digital Calibra se va numi Novi.

Decizia a venit ca urmare a unei acțiuni purtate de români în numele Libra Internet Bank.

Firma locală Simion & Baciu a inițiat procedurile pentru protejarea mărcii Libra, conform BizLawyer. „Libra Internet Bank a contractat la finele lunii noiembrie 2019 asistența noastră în legătură cu aspecte de dreptul proprietății intelectuale, vizând în special protejarea mărcii sale de portofoliu în afara granițelor țării și conturarea strategiei în conflictul ce se prefigura cu Libra Association, o entitate afiliată Facebook, care se pregătea de lansarea unor servicii financiare prin blockchain și cryptomonedă sub denumirea Libra”, a explicat Ana-Maria Baciu, managing partner și una din fondatoarele firmei Simion & Baciu SCA.

Libra Bank țintește piața europeană

La momentul respectiv, Libra Association deținea o marcă combinată înregistrată în Uniunea Europeană care includea denumirea „LIBRA” și depusese o cerere de înregistrare de marcă verbală ulterioară pentru aceeași denumire.

Totuși, și Libra Internet Bank țintește o extindere la nivel european. Totodată, ambele produse ar fi fost pe piața financiară, chiar dacă produsul Facebook se adresează unei nișe. E însă posibil ca, în timp, băncile tradiționale să migreze și spre monede digitale, mai ales după parcursul Bitcoin din 2020 și 2021.

La Oficiul de Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene (EUIPO) erau înregistrate trei proceduri de opoziție. În două banca românească ataca mărcile LIBRA și CALIBRA. Cea de-a treia era o opoziție formulată de către Libra Association împotriva înregistrării logo-ului Libra Bank depus, de asemenea, spre înregistrare ca marcă UE.

Întrucât mărcile din portofoliul Libra Internet Bank, protejate pe teritoriul României, se bucurau de anterioritate prin raportare la mărcile ulterioare UE înregistrate sau solicitate de Libra Association pentru moneda Facebook, banca românească era pregătită să inițieze chiar și o acțiune în anularea mărcii UE combinate „LIBRA” din portofoliul Libra Association, pentru apărarea drepturilor sale exclusive asupra denumirii LIBRA în sectorul serviciilor financiare.

Reprezentanții firmei Simion & Baciu susțin că procedurile derulate în fața EUIPO și oficiilor naționale din statele membre sunt în continuare în derulare. Totuși, decizia Libra Association de a-și modifica denumirea în Diem Association și de a renunța la utilizarea denumirii Libra prin adoptarea mărcii Diem a reprezentat o confirmare că eforturile Libra Internet Bank au avut succes.

Nu în ultimul rând, Facebook (prin societățile afiliate) a renunțat și la utilizarea unui alte denumiri ce s-a aflat, de asemenea, în conflict cu drepturile Libra Internet Bank – cererea de marcă UE Calibra – împotriva căreia Libra Internet Bank a formulat,  de asemenea, opoziție la EUIPO, procedura încheindu-se prin retragerea voluntară a cererii UE.